tisdag 27 maj 2014

Jag ska erkänna

...att jag mår inte så bra. Mörka tankar tar över mitt sinne. Jag är så fruktansvärt rädd. Jag försöker att övervinna dem, trycker undan dem. Men plötsligt är de där igen. Jag vet vad Tages sjukdom kan innebära. Jag vet att sjukdomen tagit liv. Jag vet också att många mår bra. Men jag vet att det finns mycket risker och farligheter. T ex är det högre risk för Dravetdrabbade att råka ut för SUDEP (Sudden unexpected death in epilepsy). Jag kan läsa på och läsa på,  jag får stärkande uppmuntran och bekräftelse att Tage mår fint, det har upptäckts oerhört tidigt osv, men rädslan försvinner för inte! Ibland gör den. Ibland dämpas oron. Vi försöker hitta mönster i Tages sjukdom. Vi märker att när han ansträngt sig (t ex krypt omkring) så stiger hans temp. Värmen stressar oss. Vi vill ha koll hela tiden! Vi försöker och önskar så att vi kan hitta mönstret, få kontroll och förekomma anfallen. Men en febertopp sticker iväg snabbt. Vi blir utmattade. Vi kan inte ha ständig koll. Vi sover dåligt, känner och tempar. Ska vi ge alvedon? 
Samtidigt går livet och vardagen vidare. Flickorna då? Tiden räcker inte till!  Jag räcker inte till!  Nära och kära vill umgås och träffas. Är rädd att de ska tröttna och inte förstå. Men jag vågar inte. Orkar inte. Vara social och glad samtidigt som jag måste ha koll på Tage. Ha koll på hans närvaro och tillstånd. Ja, och flickorna. Tyra behöver hjälp. Uppmärksamhet. 
Jag älskar er så mina barn. Jag gör allt för er. Vi stannar tiden och fyller varandra med närvaro och kärlek. Och ro. 


29 kommentarer:

  1. Har sån stor förstelse för dej/er ! Har bara väntat att denna text ska komma. Tårar kommer och jag känner mej så hjälplös. Säger ofta F...n att jag inte bor i Skåne. Älskar dej rara Sara. Krama Familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag älskar dig fina moster! Puss och kram

      Radera
  2. Kära Sara det är klart att vi inte kommer att tröttna! Vi är här för er.
    De gör så ont i mig att veta hur ni har de. Tycker så synd om er och leder så med er. Önskar att jag kan hjälpa till. Tänker på er.
    Puss

    SvaraRadera
  3. Lider.. Ska där stå

    SvaraRadera
  4. Tack Kattis. Du är fin. Puss

    SvaraRadera
  5. Många kramar till er.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Förresten Thomas säger ofta Tyra e ju min "unge" ! Önska att hon kunde va hos oss !! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  7. Önskar så att jag kunde säga att det blir bättre, lättare, enklare.
    Tempen är skrämmande och så svår att hålla reda på, vi tempade också förut, mycket. Men det har lagt sig lite. Hoppas och tror att ni också kommer känna så så småningom. Föga tröst just nu dock... <3
    Längtar efter att få ses.
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en tröst. Är glad för det 💕💕

      Radera
  8. Usch va livet e orättvist😯 men skönt att du kan skriva av dej lite här! O nä ingen tröttnar💚 ring om du behöver lite hjälp. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är faktiskt skönt. Ich alla fina kommentarer hjälper så mycket. Jag är så tacksam över att ni följer oss och tar en stund att skriva några rader. Solo vill säkert komma snart igen 😉. Men än så länge går det bra 👍kram

      Radera
  9. Ja de e bara o ringa så kommer jag som ett skott💓

    SvaraRadera
  10. Jag tröttnar inte heller! Kan bara föreställa mig hur ni har det Sara. Ni är fantastiska hela familjen❤️ Och våra styrkekramar är aldrig långt borta❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  11. Sara, ingen kommer tröttna på er! Det sista ni ska fokusera på är oss andra. Vi kommer alla finnas där hur länge ni än vill, så stöttande vi kan med en axel att luta er mot! Det e skönt att kunna läsa här, att ibland få veta "dagsläget" även jag förstår att varje timme är en kamp. Önskar så att det fanns något vi kunde göra! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att ni läser. Det visar att ni vill veta och att ni tänker på oss. Love you ❤️

      Radera
  12. Orimligt vore det om ni aldrig var rädda. Att vara rädd måtte vara det mänskligaste i det här. Skickar kram och kärlek till er. ❤️

    SvaraRadera
  13. Jag känner verkligen med er. Förstår att det måste kännas otroligt tungt. Tänker på er ofta. Säg bara till om det är något vi kan hjälpa er med. Kram
    /Anneli A

    SvaraRadera
  14. Ingen tröttnar. Ni ska bara säga till när vill ha hjälp, besök eller annan avlastning.
    Ni är jätteduktiga båda två.
    Kramar från Laröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint av dig ❤️. Blir glad och överväldigad! Kramar!

      Radera
  15. Vi kommer aldrig tröttna, du kommer få mina samtal, sms och vi ses när vi kan. Om det finns något vi kan göra för er så bara ring eller kom förbi så vi kan få passa upp er lite eller bara finnas nära!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lins ❤️. Betyder mycket att höra det. Kram

      Radera
  16. Puss och kram från Lins...glömde skriva avsändare

    SvaraRadera
  17. Förstår att det måste vara jättejobbigt. Om det är till någon tröst så tycker jag att du verkar göra så rätt i det du gör, tänker och agerar. Ni är jätteduktiga. Kämpa på! Kramar!! Karolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gullig du är 💕. Länna alltid bra med lite bekräftelse 😊. Så tack. Stor kram

      Radera